A. CE ESTE COMUNICAREA?
Se spune despre comunicare că este o interacțiune socială prin intermediul mesajelor. Cât este adevăr conține această afirmație, veți descoperi în acest capitol al cursului!
Comunicarea este inevitabilă (chiar și când nu spunem nimic, de fapt spunem ceva; comunicăm prin haine, prin mașini, prin locuințe etc).
Prin comunicare încercăm să fim receptați, să fim înțeleși, să fim acceptați. Când niciunul dintre aceste scopuri nu a fost atins, comunicarea nu s-a realizat. Cum înlăturăm barierele și blocajele. Care intervin în procesul comunicării?
Dialogul interior pe care-l purtăm cu noi înșine, de exemplu, reprezintă un veritabil proces de comunicare, în urma căruia putem rezolva multe dintre problemele cu care ne confruntăm.
Prin ce diferă, dacă diferă, comunicarea în administrația publică față de comunicarea pe care o practicăm cu toții?
Procesul de comunicare se desfășoară întotdeauna în cadrul unui context. Cum influențează acesta procesul de comunicare, dar care sunt și celelalte particularități ale comunicării umane veți descoperi în continuare.
Instituțiile administrației publice și cetățenii sunt principalele active ale comunicării administrative. Dar, cum interacționează ele în procesul de comunicare?
Oficială sau neoficială, periodică sau permanentă…. Aceste clasificări ajută orice funcționar să înțeleagă cum și de ce trebuie să comunice!
- Elemente fundamentale ale comunicării
- Funcțiile și axiomele comunicării
- Barierele comunicării
- Cauze care duc la apariția barierelor comunicării
- Tipurile comunicării
- Clasificarea comunicării, din punct de vedere al semnelor folosite
- Elementele procesului de comunicare în administrația publică
- Registrele de comunicare publică
- Tipuri de comunicare administrativă
B. NIVELURILE ȘI FORMELE COMUNICĂRII ÎN ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ
Comunicarea în administrația publică se poate realiza pe patru niveluri relativ distincte: intrapersonal, interpersonal, în grup, de masă.
Din perspectiva comunicării, este importantă distincția dintre grupuri primare (familia, echipa de muncă, grupa de studenți etc) și grupuri secundare (de exemplu angajații unei instituții administrative).
Există, de asemenea, o comunicare indirectă, care intervine atunci când se folosesc tehnici secundare de comunicare, cum ar fi scrierea, tipăritura, undele radio, semnalul tv etc.
Știați că instituțiile publice au obligația de a oferi date publice cetățeanului, dar ele trebuie și să dea socoteală de activitățile desfășurate în numele interesului general?
- Nivelurile comunicării
- Forme ale comunicării
C. COMUNICAREA VERBALĂ
Nu încercați să impresionați auditoriul folosind cuvinte lungi și complicate! Faptele la care vă referiți trebuie să fie corecte. Încercați întotdeauna să fiți amabili și politicoși. De ce trebuie să faceți aceste lucruri aflați studiind „comunicarea orală”!
Scrierea lentă (circa 100 de litere pe minut) este o scriere îngrijită, accentuând partea finală spre stânga. Dar, știați că scrierea mică (literele minuscule sub 3 mm) pune în evidență o persoană prudentă, realistă, însă uneori poate însemna și limitare, teamă, îndoială?
O pagină fără margini și aliniate este o dovadă de zgârcenie!
Mișcările largi ale pixului (creionului, stiloului) denotă imaginație… Ce alte lucruri puteți afla doar privind scrisul cuiva veți găsi în acest capitol!
- Comunicarea orală
- Comunicarea scrisă
- Metode de interpretare a comunicării scrise
D. COMUNICAREA NONVERBALĂ
Simplele atingeri sunt o formă de comunicare. Când dați mâna cu cineva trebuie să respectați anumite reguli pentru a nu fi considerată o persoană slabă sau, dimpotrivă, una arogantă. Tonurile, volumul vocii, articularea cuvintelor pronunțate, ritmul vorbirii etc influențează comunicarea într-o măsură în care la prima vedere nu vă puteți imagina. Cum le controlăm și cum facem să le folosim în avantajul nostru?
Ținerea între buze a ramei de la ochelari spune că persoana respectivă vrea să câștige timp. Masarea nasului cu degetul arătător arată ostilitate.
Înălțimea pe care o aveți poate spune multe despre dumneavoastră sau despre interlocutorul dumneavoastră, la fel cum hainele pe care le purtați pot spune dacă sunteți o persoană deschisă, sau nu, pentru comunicare. La fel, modul în care mergeți vă trădează chiar și cele mai ascunse gânduri.
Sunt unele posturi pe care femeile nu le agreează, în timp ce bărbații tind să le folosească în exces. Ce spun posturile pe care le adoptați aflați din acest capitol.
La prima vedere, toate posturile cu mâna în șold arată la fel. Totuși, la o analiză mai atentă descoperim patru variante principale, fiecare cu o poziție diferită a mâinii sau a mâinilor.
Pentru Charles Darwin, înroșirea feței și nu râsul era gestul care îi diferenția pe oameni de celelalte animale!
Știați că sunt 15 moduri de a zâmbi și că fiecare spune câte ceva despre starea noastră de spirit?
Oamenii sunt tentați să se încrunte atunci când vin în contact cu un chip furios (cel puțin asta arată studiile).
Dar, despre toate acestea și multe altele puteți învăța, accesând capitolul destinat comunicării nonverbale!
- Ce este comunicarea nonverbală?
1.1. Comunicare tactilă (metacomunicarea)
1.2. Comunicarea auditivă/sonoră (paracomunicarea)
1.3. Comunicare gestuală (kinezică)
1.4. Comunicarea vizuală (somatotipurile, prezența fizică, expresia facială, postura, distanța, spațiul, artefactele)
1.5. Comunicarea olfactivă (mirosul)
- Timpul în procesul de comunicare
Dintre toate resursele pe care le avem la dispoziție pentru a ne desfășura activitatea în condiții bune, una singură este distribuită în mod egal: timpul!
E. ORGANIZAREA COMUNICĂRII ÎN ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ
Activitatea de comunicare în cadrul instituțiilor publice se desfășoară printr-o serie de activități cu caracter general, dar și specifice, pe baza unor strategii. Care sunt aceste strategii aflați parcurgând capitolul de față!
Legea nr. 52 din 2003 privind transparența decizională în administrația publică – republicată stabilește regulile procedurale minimale aplicabile pentru asigurarea transparenței decizionale în cadrul autorităților administrației publice centrale și locale din România.
Prototipul organizației moderne este orchestra simfonică. Fiecare muzician este un specialist de nivel înalt și, totuși, doar orchestra, în ansamblu, face muzica. Orchestra „sună bine” doar pentru că toți membrii ei au învățat aceeași partitură, membrii orchestrei, cu toții, subordonându-și specialitatea unui singur obiectiv. În mod similar, o organizație performantă este dependentă de contribuția fiecăruia dintre membrii săi.
- Structuri de comunicare în administrația publică
- Metode și tehnici de realizare a activității de comunicare publică
2.1. Deciziile publice și comunicarea cu publicul
2.1.1. Comunicarea în procesul decizional
2.1.2. Masa-media, deciziile și dezbaterea publică
- Transparența decizională în administrația publică din România
3.1. Administrația publică – organizație care comunică
3.1.1. Conceptul de organizație care comunică. Tipuri de abordări în comunicare
3.1.2. Condițiile comunicării eficiente din administrația publică
F. COMUNICAREA FUNCȚIONAR – INTERLOCUTOR
Priviți atent persoana care vorbește. Dați din cap aprobator. Nu frunzăriți reviste în timp ce interlocutorul vorbește. Un zâmbet prietenos poate face minuni! Ce alte reguli trebuie să urmați pentru a avea o comunicare bună cu interlocutorul dumneavoastră aflați studiind în continuare!
Empatia, de exemplu, implică o identificare îndeaproape cu cealaltă persoană, dar care nu duce la afectarea identității. Identificarea excesivă înseamnă simpatie și nu empatie! Dar, cum se definesc și la ce folosesc „simpatia”, ascultarea”, „apatia” sau „neutralitatea”?
- Comunicarea funcționar – interlocutor , ca mod de utilizare a limbajului
- Comunicarea, în funcție de temperamentul interlocutorului
- Tipurile de interlocutor
- Comportamentul în timpul unei conversații cu o persoană
- Tipuri de întrebări
- Reguli ale conversației cu o persoană
6.1. Ascultarea
6.2. Empatia
6.3. Apatia
6.4. Neutralitatea
6.5. Simpatia
6.6. Cele trei nivele de ascultare
6.7. Ascultarea: fundamente și modalități de exprimare la nivel verbal
- Ascultarea: modalități de manifestare la nivel nonverbal
- Factori care influențează ascultarea
G. STRATEGOGRAMA
Chestionar „Cunoașterea de sine”
Rezultatele sunt sugestive pentru structura personalității dumneavoastră – strategograma. Ea reflectă profilul cel mai probabil al strategiei de a lua decizii în fiecare clipă din viața dumneavoastră.