Cursurile se desfășoară ONLINE și sunt interactive!
Materialul de curs poate fi parcurs în maximum 4 săptămâni.
La finalul fiecărui capitol veți susține un test, iar la finalizarea cursului veți susține un test din toată materia parcursă!
Pentru obținerea diplomei, trebuie să aveți un procentaj de reușită de 80% la fiecare test.
Costul acestui curs de comunicare pentru profesioniștii din sănătate este de 250 de lei!
Se spune despre comunicare că este o interacțiune socială prin intermediul mesajelor. Cât este adevăr conține această afirmație, veți descoperi în continuare!
Nu uitați! Comunicarea este inevitabilă (chiar și când nu spunem nimic, de fapt spunem ceva; comunicăm prin haine, prin mașini, prin locuințe etc).
Prin comunicare încercăm să fim receptați, să fim înțeleși, să fim acceptați. Când niciunul dintre aceste scopuri nu a fost atins, comunicarea nu s-a realizat.
Agenda ascunsă, de exemplu, reprezintă situația în care suntem cu gândul în altă parte, preocupați de propriile probleme, ceea ce ne împiedică să percepem mesajul transmis. Care sunt cauzele care conduc la apariția barierelor în comunicare și cum înlăturăm barierele și blocajele?
Veți descoperi, de asemena, că oralitatea „asigură terenul cel mai fertil pentru manifestarea comportamentelor persuasive și manipulatorii”.
În plus, veți afla că sensul cuvintelor depinde întotdeauna de contextul în care sunt plasate sau că o comunicare verbală eficientă trebuie să posede mai multe trăsături, extrem de importante.
Simplele atingeri sunt o formă de comunicare. Când dați mâna cu cineva trebuie să respectați anumite reguli pentru a nu fi considerată o persoană slabă sau, dimpotrivă, una arogantă. Tonurile, volumul vocii, articularea cuvintelor pronunțate, ritmul vorbirii etc influențează comunicarea într-o măsură în care la prima vedere nu vă puteți imagina. Cum le controlăm și cum facem să le folosim în avantajul nostru?
Sunt unele posturi pe care femeile nu le agreează, în timp ce bărbații tind să le folosească în exces. Ce spun posturile pe care le adoptați aflați din acest capitol.
La prima vedere, toate posturile cu mâna în șold arată la fel. Totuși, la o analiză mai atentă descoperim patru variante principale, fiecare cu o poziție diferită a mâinii sau a mâinilor.
Pentru Charles Darwin, înroșirea feței și nu râsul era gestul care îi diferenția pe oameni de celelalte animale!
Știați că sunt 15 moduri de a zâmbi și că fiecare spune câte ceva despre starea noastră de spirit?
Oamenii sunt tentați să se încrunte atunci când vin în contact cu un chip furios (cel puțin asta arată studiile).
Dintre toate resursele pe care le avem la dispoziție pentru a ne desfășura activitatea în condiții bune, una singură este distribuită în mod egal: timpul!
Încă de acasă, de la masa din bucătărie sau sufragerie, la care luați cina, ați observat probabil că plasamentul influențează persoanele atât în plan fiziologic, cât și în plan psihologic. Nu degeaba în popor se spune, de exemplu, că persoana „din capul mesei plătește”! Veți deprinde foarte ușor care sunt cele mai bune plasamente la o masă a discuțiilor astfel încât să obțineți cele mai bune rezultate.
Analiza Tranzacțională are la bază un sistem filozofic care spune că „destinul” este doar ceea ce face fiecare din viața sa!
Veți afla ce trebuie să faceți din momentul în care pacientul intră pe ușa cabinetului și până în momentul în care va pleca acasă, cu un diagnostic și un tratament bine stabilite. Așadar, când pacientul se prezintă la cabinetul dumneavoastră pentru a primi răspuns și soluții la îngrijorările sale, este important în primul rând să-l ascultați cu atenție și empatie pentru a înțelege mai bine dimensiunea și impactul suferinței sale.
Atenție! Raportul cu pacientul dumneavoastră se stabilește în primele 90 de secunde de după intrarea în cabinet! Veți învăța, de asemenea, ce veți face la prima întâlnire cu pacientul, precum și la cea de-a „n”-a întâlnire sau cum să solicitați informații de la pacient, astfel încât să fiți siguri că nu vă ascunde nimic.
De ce este necesar să fiți empatici? Care sunt informațiile de care are nevoie pacientul, precum și modul în care sunt transmise acestea sau luarea deciziei finale sunt elemente pe care le veți deprinde citind capitolul destinat acestor subiecte!
Veți avea la dispoziție și un chestionar pentru evaluarea stilului preferat de comunicare în lucrul cu pacienții!
Curriculum
- 8 secțiuni
- 89 de lecții
- 4 săptămâni
- A. COMUNICAREA – ELEMENTE DE BAZĂOamenii comunică de 100.000 de ani încoace. Fiecare om vorbește, în medie, o oră pe zi, adică 2,5 ani din viața lui. Dacă s-ar înregistra toate cuvintele rostite de un om în cursul vieții sale, s-ar obține 1.000 de volume a câte 400 de pagini fiecare. Venit pe filieră franceză, verbul „a comunica” are în limba română un corespondent asemnător, fapt ce ne îndreptățește să vorbim de existența unui „dublet etimologic”. Cu transformările generate de trecerea de la latina vulgară la proto-română, latinescul „communicare” a fost moștenit sub forma „a cumineca”, cu sensul de „a se împărtăși” (în accepțiune cresștină). Acest înțeles persistă și în latina târzie, unde a dat naștere lui „excommunicare” („a opri de la împărtășanie” - ceea ce echivala cu excluderea din comunitatea religioasă). Cu alte cuvinte, pentru noi, românii, sensul originar al comunicării este profan și sacru: comunicarea stă la baza organizării sociale, mijlocind raporturile „orizontale” dintre oameni, dar angajând și așa-ziele lor aspirații „verticale”. Când vor să dea o definiție comunicării, majoritatea vorbitorilor se gândesc la „a aduce la cunoștință”, „a da de știre” sau „a informa”. Cuvântul „comunicare” a circulat în vocabularul vremii cu sensul de „a împărtăși ceva celorlalți“.8
- 1.11. Ce este comunicarea? Elemente fundamentale60 de minute
- 1.22. Funcțiile comunicării5 minute
- 1.33. Axiomele Comunicării (Școala de la Palo Alto)15 minute
- 1.44. Barierele comunicării45 de minute
- 1.55. Tipurile comunicării45 de minute
- 1.66. Clasificarea comunicării, din punct de vedere al semnelor folosite5 minute
- 1.77. Diferențe dintre comunicarea verbală și comunicarea nonverbală10 minute
- 1.8Test 125 de minute8 întrebări
- B. COMUNICAREA VERBALĂAtunci când vorbim despre comunicarea verbală, ne referim la comunicarea orală și la comunicarea scrisă. Fiecare este importantă în felul său și fiecare ajută la transmiterea și receptarea unui mesaj.10
- 2.11. Comunicarea orală60 de minute
- 2.23.3. Viteza de scriere40 de minute
- 2.32. Comunicarea scrisă10 minute
- 2.43.4. Direcția și înclinarea rândurilor60 de minute
- 2.53. Metode grafologice de interpretare a comunicării scrise5 minute
- 2.63.1. Dimensiunea literelor30 de minute
- 2.73.2. Direcția scrierii60 de minute
- 2.83.5. Marginea și spațierea30 de minute
- 2.94. Descifrarea comunicării scrise30 de minute
- 2.10Test 220 de minute10 întrebări
- C. COMUNICAREA NONVERBALĂDe câte ori comunicăm sau chiar și când nu intenționăm să comunicăm ceva, trimitem în exterior mesaje care scapă în mare parte auto-controlului. Este vorba mai bine zis despre niște comportamente expresive, care predomină în fața oricăror alte forme de comunicare.17
- 3.11. De ce este atât de importantă înțelegerea comunicării nonverbale?120 de minute
- 3.22. Ce este comunicarea nonverbală?60 de minute
- 3.32.1. Comunicare tactilă (metacomunicarea)60 de minute
- 3.42.2. Comunicarea auditivă/sonoră (paracomunicarea)30 de minute
- 3.52.3. Comunicare gestuală (kinezică)40 de minute
- 3.62.4. Comunicarea vizuală (prezența fizică, expresia facială, postura, distanța, spațiul, artefactele)15 minute
- 3.72.4.1. Prezența fizică60 de minute
- 3.82.4.2. Postura60 de minute
- 3.92.4.3. Distanța și spațiul30 de minute
- 3.102.4.4. Expresia facială120 de minute
- 3.112.4.5. Cum ne influențează expresiile faciale ale celorlalți?30 de minute
- 3.122.4.6. Exemplul Prințesei Diana30 de minute
- 3.132.5. Comunicarea olfactivă (mirosul)10 minute
- 3.143. Rețineți! Interpretări ale elementelor comunicării nonverbale:30 de minute
- 3.154. Funcții ale comunicării nonverbale10 minute
- 3.165. Timpul în procesul de comunicare60 de minute
- 3.17Test 350 de minute20 de întrebări
- D. PLASAMENTUL LA MASA DISCUȚIILORFie că aveți un cabinet particular, fie că sunteți la conducerea unei secții de spital sau chiar a unui spital sau că pur și simplu comunicați cu pacienții sau cu un alt coleg, este important să cunoașteți influența pe care poziționarea la o masă o poate avea asupra „negocierii”! Plasamentul influențează negociatorii în plan fiziologic (încordare, disconfort, oboseală etc), dar și în plan psihologic (atenție, concentrare, dispoziție, agresivitate, disponibilitate, răbdare, irascibilitate etc). Nu uitați că acestea din urmă acționează, de cele mai multe ori, la nivel inconștient. Așezarea partenerului de discuție cu ochii în soare sau o altă sursă de lumină puternică, cu spatele la ușă, pe hol, într-un spațiu deschis circulației și expus privirilor, creează avantaje reale. O masă prea înaltă, prea lungă, așezată lângă un calorifer fierbinte, ca și un scaun prea scund, prea înalt, care mai și scârțâie, pot crea avantaje în timpul unei discuții/negocieri, dar toate acestea pot fi contracarate foarte ușor dacă deții mijloacele necesare. Așezare cu spatele la ușă, geam, hol sau un spațiu deschis în care circulă oamenii crește tensiunea psihică, pulsul, tensiunea arterială și musculară. Respirația devine precipitată, metabolismul devine mai intens, iar uzura este mai rapidă. Oamenii de simt în siguranță dacă sunt așezați cu spatele la perete, când pot cuprinde în raza lor vizuală intrarea, ușa și geamul. Mesele înalte și scaunele joase pot crea, la rândul lor, un handicap. Scaunul înalt dă o șansă în plus celui care domină discuția. Nu uitați, însă, că oamenii înalți, masivi și lați în umeri obțin o dominare fizică prin simplul fapt că ocupă mai mult spațiu. Uneori, în timpul unei discuții, acest lucru poate fi suficient! Să nu uită, de asemenea, de efectul „capului de masă”: persoana din capul mesei dobândește o poziție de autoritate. Aceste lucru poate fi contracarat, atenuat sau balansat de persoana care se plasează în celălalt cap al mesei.11
- 4.11. Experimentul doctorului Humphry Osmond60 de minute
- 4.22. Mesele de acasă15 minute
- 4.33. Pozițiile comunicări la masă (două persoane)5 minute
- 4.43.1. Plasamentul de competiție30 de minute
- 4.53.2. Poziția de comunicare15 minute
- 4.63.3. Plasamentul de cooperare15 minute
- 4.73.4. Plasamentul de independență15 minute
- 4.83.5. Plasamentul tactic15 minute
- 4.94. Un alt mod de așezare la masă5 minute
- 4.105. Câteva trucuri care pot fi aplicate înainte începerii unei discuții15 minute
- 4.11Test 420 de minute9 întrebări
- E. ANALIZA TRANZACȚIONALĂ ÎN COMUNICAREPe la mijlocul secolului al XX-lea, un psihiatru american (Eric Berne) a lansat și promovat o alternativă la psihologia tradițională, Analiza Tranzacțională (AT), folosind un limbaj simplu, pentru a fi accesibil tuturor. Analiza Tranzacțională are rolul de a dezvolta capacitatea intelectuală și emoțională a omului de a se înțelege pe sine și pe ceilalți și de a comunica persuasiv. În fapt, AT ne ajută să răspundem la 5 întrebări fundamentale pentru existența și dezvoltarea noastră: - Cine sunt eu? - De ce mă comport așa, și nu altfel? - Care este originea comportamentelor mele? - Cum am ajuns aici? - Ce aș putea să fac pentru a dobândi psihologia învingătorului? Răspunsurile la aceste întrebări ne vor ajuta să conștientizăm rezolvarea unor probleme „istorice” sau distrugerea unor programe mentale inconștiente, aflata la baza comportamentelor noastre negative.32
- 5.1Definiții și principii30 de minute
- 5.2I. Analiza structurală. Stările eului30 de minute
- 5.31. Starea COPIL30 de minute
- 5.41.1. Copil Liber (CL)15 minute
- 5.51.2. Copil Rebel (CR)15 minute
- 5.61.3. Copilul Adaptat (CA)20 de minute
- 5.71.4. Copilul Obedient (CO)15 minute
- 5.81.5. Copilul Creativ („Micul Profesor”) (CC)15 minute
- 5.92. Starea ADULT30 de minute
- 5.103. Starea PĂRINTE40 de minute
- 5.113.1. Părinte normativ (PN)15 minute
- 5.123.2. Părinte Critic. Persecutor (PC)15 minute
- 5.133.3. Părinte Grijuliu (PG)15 minute
- 5.143.4. Părinte Salvator (PS)20 de minute
- 5.152. Strategograma240 de minute
- 5.16II. Analiza tranzacțiilor10 minute
- 5.171. Stroke60 de minute
- 5.182. Tranzacțiile10 minute
- 5.192.1. Tranzacții paralele15 minute
- 5.202.2. Tranzacții încrucișate30 de minute
- 5.212.3. Tranzacții duble (ascunse)30 de minute
- 5.223. Regulile comunicării10 minute
- 5.234. Analiza unei relații20 de minute
- 5.245. Analiza structurii timpului de comunicare60 de minute
- 5.25III. Analiza poziției vieții10 minute
- 5.26a) Eu sunt OK/Tu ești OK15 minute
- 5.27b) Eu sunt OK/Tu nu ești OK15 minute
- 5.28c) Eu nu sunt OK/Tu ești OK15 minute
- 5.29d) Eu nu sunt OK/Tu nu ești OK15 minute
- 5.30IV. Analiza jocurilor20 de minute
- 5.311. Jocuri curente40 de minute
- 5.32Test 5 – Chestionar de rezolvare a problemei30 de minute
- F. COMUNICAREA TERAPEUT – PACIENT14
- 6.11. Comunicarea terapeut – pacient, ca mod de utilizare a limbajului, îndeplinește două funcții:15 minute
- 6.22. Cele 3 stiluri de comunicare care pot ajuta la înțelegerea pacientului30 de minute
- 6.33. Comunicarea, în funcție de temperamentul interlocutorului30 de minute
- 6.44. Tipurile de interlocutor/pacient20 de minute
- 6.55. Personalități de pacienți/bolnavi30 de minute
- 6.66. Comportamentul în timpul unei conversații cu un pacient60 de minute
- 6.77. Tipuri de întrebări60 de minute
- 6.88. Cum utilizăm întrebările?10 minute
- 6.99. Reguli ale conversației cu pacientul120 de minute
- 6.1010. Ascultarea: fundamente și modalități de exprimare la nivel verbal60 de minute
- 6.1111. Ascultarea: modalități de manifestare la nivel nonverbal45 de minute
- 6.1212. Factori care influențează ascultarea30 de minute
- 6.1313. Comunicarea directă cu pacientul în cadrul consultației150 de minute
- 6.1414. Însoțire, direcționare, ghidare150 de minute
- BIBLIOGRAFIE1
- TEST FINAL1